Het systeem 360° Omnivue bestaat uit vier groothoekcameralenzen die op de vuilniswagen worden gemonteerd, schrijft De Telegraaf. Via een computer worden alle beelden samengevoegd tot één bovenaanzicht van de vrachtwagen. Vanuit de cabine kan straks iedere chauffeur precies zien wat er rondom zijn wagen afspeelt. Volgens de fabrikant van het systeem verdwijnt de dode hoek voor de vuilniswagenchauffeurs volledig.
Bron: www.voertuigcameras.nl Bekijk ook de video.
"De strips worden op een control box aangesloten. De control box kan zowel op de oplegger als ook op de truck gemonteerd worden. De beide control boxen communiceren draadloos waardoor wisseling van truck en oplegger zeer eenvoudig gaat. Het is mogelijk meerdere strips op een control box aan te sluiten. Op de control box in de truck wordt een user interface aangesloten en in de cabine gemonteerd. Indien een persoon op ca. 1,5 meter van de strip komt gaat een lichtsignaal knipperen. Vermindert de afstand tot de strip dan gaat op een gegeven moment een piep signaal klinken, afwisselend aan-uit. Hoe dichter men bij de strip komt gaat het piepsignaal steeds sneller aan-uit tot op een gegeven moment het signaal continue klinkt en de afstand 30 tot 50 cm bedraagt. Op deze wijze kan de chauffeur snel ingrijpen om te voorkomen dat er mensen of dieren bekneld raken." (www.sallandelectronics.nl) Fietsers kunnen het systeem ook zelf activeren door er tegenaan te slaan.
Om te voorkomen dat de chauffeur wordt overstelpt door signalen, is het waarschijnlijk beter dat het systeem enkel zou werken wanneer de chauffeur effectief de bocht begint te nemen.
Beleid: De minister van verkeer van Nederland laat een praktijkproef uitvoeren om verschillende systemen te testen.
Het systeem LexGuard werd ontwikkeld door Freek Ton en werd genoemd naar Lex, een vriend van een buurmeisje die omkwam door een dodehoekongeval. (Het Nieuwsblad op Zondag, 24 oktober 2010)
Bron: http://www.bimexautomotive.com/
Beleid: De minister van verkeer van Nederland wil enkel de zijmarkeringslichten voorlopig toestaan en in de wet opnemen.
Bezwaar: De verkeersspiegel werkt alleen zolang vrachtauto’s vóór het verkeerslicht stilstaan. De spiegel werkt dus niet op de locatie waar de chauffeur de nacontrole moet uitvoeren.
Beleid: Er wordt gewacht op resultaten van de verschillende projecten. Volgens de publicatie Samen werken aan een veilige fietsomgeving, 2011, p. 84, is er geen aantoonbaar effect.
Het systeem is reeds in gebruik in Amerika. In de volgende maanden wordt het in Europa gepresenteerd. (Bron: Het Belang van Limburg, 30 maart 2011)
Langs beide zijden van de vrachtwagens monteerde de eigenaar een lichtbalk. Deze lichtbalk knippert samen met de richtingaanwijzers. Daarenboven gaat dit overdag gepaard met een zoomtoon. Daardoor worden de zwakke weggebruikers ervoor gewaarschuwd dat de vrachtwagen een manoeuvre zal uitvoeren. De lichtbalk heeft nog een andere functie: voorkomen dat een fietser die toch zou vallen, onder de wielen van de vrachtwagen terechtkomt. "Camera's en spiegels zijn allemaal goed en wel, maar je kan maar één ding tegelijkertijd in het oog houden." (Bron: Het Laatste Nieuws, Brabant/Hageland, 11 september 2012)
Beleid: De voor- en nadelen van spiegels en camera's worden besproken in het rapport van het BIVV Technische hulpmiddelen ter voorkoming van dodehoekongevallen bij vrachtwagens, p. 17-20 en p. 25-26. Het besluit is dat, hoewel camerasystemen potentieel effectiever zijn dan spiegelsystemen, de spiegelsystemen de voorkeur genieten wanneer rekening wordt gehouden met de kostefficiëntie. (p. 29)
Nadeel: Het geeft geen overzicht over de omgeving van het voertuig. Meer speciaal, de dode hoek schuinvoor het voertuig blijft een probleem. Onderstaande literatuurstudie besluit evenwel met de gedachte dat actieve radar- of ultrasone detectiesystemen een spoor voor de toekomst zijn dat zeker moet gevolgd worden. (p. 26) Lees meer in Technische hulpmiddelen ter voorkoming van dodehoekongevallen bij vrachtwagens, p. 20-21.
Beleid: Staatssecretaris Etienne Schouppe laat het systeem LexGuard (kostprijs: 750 euro) testen op 50 vrachtwagens vanaf 25 oktober 2010. In het voorjaar van 2011 worden de eerste resultaten verwacht. (Het Nieuwsblad op Zondag, 24 oktober 2010; De Morgen, 25 oktober 2010)
Resultaat: Het systeem geeft te vaak een vals alarm. "We raden niet aan om op korte termijn maatregelen te nemen om de installatie van deze uitrusting aan te moedigen." (De Standaard, 19 oktober 2011)
Beleid: Staatssecretaris Etienne Schouppe laat het systeem Lisa-2-Alert (kostprijs: 450 euro) testen op 50 vrachtwagens vanaf 25 oktober 2010. In het voorjaar van 2011 worden de eerste resultaten verwacht. (Het Nieuwsblad op Zondag, 24 oktober 2010; De Morgen, 25 oktober 2010)
In mei 2009 verklaarde de staatssecretaris bevoegd voor Mobiliteit dat hij gewonnen is voor een geluidssignaal waarmee de vrachtwagenchauffeurs zouden aangeven dat ze naar rechts afslaan.
6-10-2009: Binnen enkele maanden zal de Staatssecretaris bevoegd voor Mobiliteit in samenwerking met het BIVV starten met een proefproject waarbij gebruik wordt gemaakt van een bijkomend knipperlicht of knipperlichten en een geluidssignaal.
Het rapport van het BIVV Technische hulpmiddelen ter voorkoming van dodehoekongevallen bij vrachtwagens, wordt besloten met de gedachte dat "het gebruik van actieve waarschuwingssystemen waarbij de bestuurder van het voertuig of zijn omgeving daadwerkelijk gewaarschuwd worden voor eventueel gevaar" een goede aanvulling is voor spiegel- of camerasystemen. (p. 29)
In de brochure van B. Herdewyn e.a.,Pilootproject multidisciplinair diepteonderzoek van ongevallen met vrachtwagens in Oost- en West-Vlaanderen. Eindrapport jaar 1., Belgian Accident Research Team, BIVV, 2010, worden vele nieuwe technieken overzichtelijk behandeld.
Resultaat: Het BIVV testte het Lisa-2 Alert systeem uit op bijna 50 vrachtwagens van de firma's Colruyt, DHL e.a. Het resultaat is dat het systeem onbruikbaar is. "Vanuit veiligheidsoogpunt" is het volgens het BIVV niet noodzakelijk om het geluidssignaal wettelijk te regelen. (De Standaard, 19 oktober 2011)
Bezwaar: De spiegel werkt alleen zolang vrachtauto’s vóór het verkeerslicht stilstaan. De spiegel werkt dus niet op de locatie waar de chauffeur de nacontrole moet uitvoeren.
Beleid: Deze spiegel kreeg tot op heden geen plaats in het beleid van de Vlaamse regering.
Beleid: Het idee wordt onderzocht.
Sp.a kamerlid Geerts heeft het systeem in 2008 in de kamercommissie Infrastructuur voorgesteld en gevraagd een proefproject op te starten.
Geerts :"Het plaatsen van de toestel wijzigt niets aan de aansprakelijkheid en de voorzichtigheidsregels die algemeen gelden in het verkeer. Maar ik denk dat met een beperkte investering (nog geen 100 euro), er levens kunnen gered worden en leed kan gespaard worden!"
Beleid: Het BIVV ziet een belangrijk nadeel in het extern geluidssysteem: Het is slechts werkzaam tot op een relatief beperkte afstand van de vrachtwagen. Het systeem is in België nog niet toegelaten. Voordeel is wel dat het overal op de vrachtwagen kan aangebracht worden. Zo kan het geluidssysteem geactiveerd worden bij het achteruit rijden of bij het rechts afslaan. "Indien gezocht wordt naar een laagtechnologische oplossing zou een waarschuwingssysteem voor de omgeving van het voertuig kunnen worden overwogen als aanvulling op de bestaande systemen. (p. 26) Lees meer in Technische hulpmiddelen ter voorkoming van dodehoekongevallen bij vrachtwagens, p. 21-22.
Beleid: Het systeem wordt voorlopig niet erkend door de overheid. Nu stelt Marc Gysemberg zijn hoop op PVVE (Het Platform voor het Vervoer en de Verkeersveiligheid in Europa, in het Frans ITSRE: Interface pour le Transport et la Sécurité Routière en Europe.) De zijverlichting met leds is echter nog niet voorzien in de wetgeving. "Als Europa het goedkeurt, zal België wel moeten volgen." (Het Nieuwsblad, editie De Panne, 13 april 2010)
Bron: © Walter Saenen, www.standaard.be, www.waltersaenen.com
Bron: lensmedia.nl
In Nederland is grote vraag naar de nieuwe dodehoeksticker. Meer dan 500 transportbedrijven hebben ruim 12000 sticker aangevraagd voor de achterkant van hun vrachtauto's. Met deze nieuwe dodehoeksticker van Transport en Logistiek Nederland (NLT) kunnen fietsers eenvoudig zien op welke plek ze veilig achter een vrachtauto kunnen staan bij een verkeerslicht. De veiligste plek is dan rechts ruim achter de truck. Nooit naast ernaast, want dan kan een chauffeur de fietser over het hoofd zien. Deze sticker was voor TLN leden tot 1 januari 2015 gratis te bestellen. De sticker heeft een omvang van 42,5 x 44,0 cm en wordt geplakt op de achterzijde van het voertuig. Draag uw steentje bij aan de verkeersveiligheid in binnensteden en bestel de stickers voor uw voertuigen op : www.tln.nl/dodehoeksticker.
Bron: www.avelgem.be
Op vrijdag 27 maart 2015 stelde de Provincie West-Vlaanderen haar dodehoekstickers voor vrachtwagens voor. De stickers werden op A3-formaat ontwikkeld. Voor de actie trok de Provincie 1.900 euro uit. Zo verdeelt ze onder andere folders met tips voor vrachtwagenchauffeurs en voor fietsers zorgt ze voor didactisch materiaal voor scholen op de website (onder andere videofragmenten). (Bron: www.westnieuws.be).
Voordelen: Ze kunnen overal rondom de vrachtwagen aangebracht worden.
Nadelen (BIVV: Literatuurstudie vrachtwagens 2009, p. 22):
Beleid: Het toestel is in Denemarken toegelaten.
Beleid:
25 augustus 2014: Blaze Laserlight is een fietsprojector die ontworpen werd door de Britse studente Emily Brooke. Het laserlicht dat je op je fietsstuur kunt bevestigen, waarschuwt automobilisten als er een fiets naast hen rijdt. Er wordt een groene fiets op de grond geprojecteerd enkele meter vóór de fiets. Zie Maakt deze simpele uitvinding een einde aan dodehoekongevallen bij fietsers?, waar ook een video is opgenomen.
Opmerking: Kan 's nachts nuttig zijn, maar alles hangt af van zoveel factoren: aandacht van de chauffeur, weersomstandigheden, zichtbaarheid van de tekening op de grond...
Vele automerken beschikken vandaag over nieuwe technologieën om de verkeersveiligheid te bevorderen. In de komende jaren zullen die technologieën steeds meer aan belang winnen. Hieronder worden slechts enkele voorbeelden genoemd. Andere voorbeelden zijn welkom!
Om tegemoet te komen aan de problemen van de dode hoek aan kruispunten, heeft MAN Nutzfahrzeuge de zogenaamde 'afslag-assistent' of Proximity Alert System ontwikkeld. Deze waarschuwt de chauffeur wanneer hij een zwakke weggebruiker zou over het hoofd zien.
Bij haltes speuren sensoren de objecten op en bepalen de afstand van het voertuig. Deze informatie verschijnt via symbolen in de twee hoofdspiegels. Indien de chauffeur toch zijn wielen zou draaien in de nabijheid van het obstakel (fietser of voetganger), weerklinkt een signaal in de cabine.
Bron: Gazet van Antwerpen, De intelligente auto van morgen, 23 april 2011.
Laatst gewijzigd op 11 november 2015